Tuesday, April 6, 2010

Inikah Wajah Sebenar Nabi Isa?




Dengan menggunakan teknologi komputer 3-D yang terbaru, sekumpulan digital artist telah dapat mengetahui wajah Jesus ataupun Nabi Isa yang sebenar. Bentuk muka dan badan Jesus diambil daripada 'Shroud Of Turin' atau lebih dikenali sebagai kain kapan yang meliputi badan Jesus dalam makamnya.

Menurut Ray Downing, ketua projek ini, untuk mencipta semula wajah Jesus, kain kapan Jesus adalah objek yang penting dalam projek ini. Dengan bentuk wajah Jesus yang melekat di kain kapan, Downing boleh mendapatkan blueprint wajah sebenar Jesus dan membina wajah itu dalam bentuk 3-D. Tetapi ramai pakar mengatakan bahawa kain kapan itu adalah palsu.

Keputusan projek ini akan ditayangkan di The History Channel dalam minggu ini. Dokumentari itu bertajuk, The Real Face Of Jesus. Hmmm, kalau betul la ni wajah sebenar Nabi Isa, boleh kita percaya benda ni?







Nak tahu lebih lanjut lagi, boleh tengok video ni.





Sumber : Telegraph dan History

18 comments:

Lyana Hisham said...

x pcya~

md nasir said...

inilah tindakan org2 yg sesat..mereka akan terus berada di 'alam' khayalan ciptaan mereka sendiri.Islam telah jelas menyatakan bahawa Nabi Isa A.S telah diangkat oleh Allah S.W.T bagi melindungi baginda.

karulann said...

kepada md nasir dan org2 yg sama dgn nya...

Kalau la sy mengatakan begini

"Inilah orang seperti md nasir yang telah ditipu oleh muhammad. Sampai bila-bila mereka akan sentiasa berada dlm dunia "alam" khayalan ciptaan Muhammad yang mereka percaya dengan sepenuh hati mereka. Mereka tak sedar ke sejarah telah membuktikan bahawa apa yang dikatakan oeleh muhammad itu di petik dr buku/kitab yang sedia ada dan dicampur dengan khayalan nya sendiri"

Apakah perasaan anda? Siapa2 dalam dunia ini tiada hak utk mengatakan org lain itu sesat. Kalau anda hendakkan org lain menghormati agama/pendirian anda. Sila menghormati agama/pendirian org lain..

Sekian terima kasih.

Siti Khadijah said...

salam.. saya setuju.. Nabi Isa a.s telah diangkat oleh Allah s.w.t sebelum mereka menyalib baginda.. yang disalib bukanlah Nabi Isa a.s tp sebenarnya sorang hamba Allah yg sy x ingt nama nya.. jadi muka yg diorang cuba bentuk semula ini bukanlah wajah sbenar Nabi Isa, tapi hamba yg telah digantikan oleh Allah s.w.t.. ada dlm ayat Al-Quran klu x silap.. sy bimbang ini sekadar satu muslihat jahat org2 yahudi.. jgn mudah terpedaya..=)

Siti Khadijah said...

Dan juga (disebabkan) dakwaan mereka dengan mengatakan: "Sesungguhnya kami telah membunuh Al-Masih Isa Ibni Mariam, Rasul Allah". Padahal mereka tidak membunuhnya dan tidak memalangnya (di kayu palang iaitu salib), tetapi diserupakan bagi mereka (orang yang mereka bunuh itu seperti Nabi Isa) dan sesungguhnya orang-orang yang telah berselisih faham, mengenai Nabi Isa, sebenarnya mereka berada dalam keadaan syak (ragu-ragu) tentang menentukan (pembunuhannya). Tiada sesuatu pengetahuan pun bagi mereka mengenainya selain daripada mengikut sangkaan semata-mata dan mereka tidak membunuhnya dengan yakin. (Al-Quran An-Nisa' 4:157)

Asyraff Zulkifli said...

kita sebagai umat islam tidak boleh menggambarkan wajah para nabi dan rasul. seandainya silap, maka besar dosa yang kita dapat. kalau yang bukan islam percaya pada kajian tu, orang islam buktikan mereka salah. itu saja caranya..

miss fieqa said...

waallahualam~

hafizrahman said...

MENGARUT

onewan said...

teknologi menukar bayangan pada kain kpd imej seakan fotografi itu bisa sekali terjadi. Berkemungkinan imej itu sama seperti jasad yg dikafankan. Cumanya jasad itu pastinya bukan Yesus Kristus, kerana mereka yang mempunyai niat dan cuba membunuh Yesus itulah sendiri yang menulis tentang jalan sejarahnya Yesus. Mereka yg maukan Yesus mati tentunya musuh Yesus dan bisa saja mereka menulis yg macam2 tentang Yesus

Peace_Dudes said...

haram hukum menggambarkn wajah2 rasul2 ALLAH..

sle betulkn kalau salah...

www.yureteru said...

Salam.
Nama Pengkhianat Nabi Isa A.S Itu Yudas Iskarioot.
Beliaulah Mengkhianati Rasul Allah.

Isteri @ Ibu Cute said...

Salam Shaffique...

Akak baru baca info ni...Akak setuju dengan Siti khadijah...Memang betul apa yg di tulis oleh Siti Khadijah...Nabi Isa Allah tukarkan dengan org lain...Benda2 cam ni tak boleh percaya...huhuhu

zOUk said...

yeap, itu bukan lah muka Nabi Isa a.s, sebab terang2an diberitahu dlm Al-Quran yg baginda di di angkat ke syurga dan hanya turun nnt utk menentang dajjal. kalau nak tau sape tuu, tulah yg dipanggel jesus. 2 separate persons.

Anonymous said...

Kalau ikut secara akal dan logik pun, bukankah kekasih2 dan manusia2 yang dicintai Allah itu jasadnya tidak akan hancur, kotor ataupun yang sedemikian? Wahai anak2 Adam gunakanlah hati mu dengan memohon petunjuk Allah yang maha Sempurna maha Mulia.

Ibn Mustakim said...

aku nak nyampok jugek....

kalau pun betul dia amik berdasarkan kesan dari kain kapan, ada beberapa persoalan:

1 - berapa lama wajah seseorang boleh melekat kat kain kapan setelah dikebumikan? 100 tahun? 200 tahun?

2- kalau pun melekat atau berbekas, dah tentu wajah yang ada kat kain kapan itu wajah mayat yang tentunya beza dengan keadaan orang yang masih hidup... gamba tu mcm segar bugar je...

3- orang kristian kalau ninggal kena kapan ke? eh agama ape yang kena kapan kalau ninggal tak yah bakar2 tak yah pakai kot bagai?

4- posibility rupa itu ada sebab pengkhianat ini sudah ALLAH serupakan dengan Nabi Isa a.s. Tapi, bukankah dia di salib dulu... tak reput ek?

IR. means said...

terdapat satu riwayat, di zaman khalifah abu bakar para sahabat diutus berjumpa raja rom bernama hecralius utk beriman kpd Allah dan Muhammad. dipendekkan cerita raja tersebut ada mnyimpan dan menunjukkan kpd para sahabat gambar2 dr nabi Adam hingga nabi Muhammad. dlm riwayat tersebut yg kemudian disampaikan kpd saidina abu bakar, wajah nabi Isa adalah sebagaimana berikut...`` wajahnya muda sgt,hitam janggutnya,lebat rambutnya,cantik dua biji matanya, cantik mukanya. wallaua`alam.

IR. means said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

szybka pozyczka pozabankowe
kredyt chwilówka toruń
chwilówki chorzów
kredyt bez bik jednorazowo
kredyty chwilówki jakie odsetki
kredyty chwilówki tychy
kliknij, aby obejrzeć ten dokument

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...